Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013

Σκέψεις στο Ευαγγέλιο της Κυριακής (ΙΔ´ Λουκά)


Σκέψεις στο Ευαγγέλιο της Κυριακής (ΙΔ´ Λουκά)



Πρωτ. Γεωργίου Δορμπαράκη

Καί Ιησος επεν ατ· Ανάβλεψον· πίστις σου σέσωκέ σε (Λουκ. 18, 42) 

α. Ο τυφλός ζητιάνος τς πόλεως τς Ιεριχος μαθαίνοντας γιά τή διέλευση πό τήν περιοχή του το Ιησο Χριστο κραυγάζει γιά τό λεος το Κυρίου. ῾῾Υιέ Δαυΐδ, λέησόν με. Επιμένει στό ατημά του καί μάλιστα ντονότερα, ταν ο γύρω του τόν ποπαίρνουν λόγω τν κραυγν του, προκειμένου νά σιωπήσει. Καί ο προγάντες πετίμων ατ να σιωπήσῃ᾽. Πετυχαίνει τό σκοπό του: νά βρε τό φς του, γιατί πιβλέπει σ ατόν τελικς Κύριος. ῾᾽Ανάβλεψον. Κι κφράζει τήν εχαριστία του πρός Ατόν, κολουθώντας Τον καί δοξολογώντας τόν Θεό μαζί μέ τόν πόλοιπο λαό.

Συνιστ τύπο γιά κάθε πιστό συγκεκριμένος τυφλός πό πλευρς πνευματικς. Διότι τό ῾ἀνάβλεψον το Κυρίου σ ατόν ποτελε τό ζητούμενο καί γιά καθένα πό μς. Νά νοιχτον τά μάτια μας πό πλευρς πνευματικς δέν ζητμε διακας στίς προσευχές μας;

β. 1. Πάμπολλα σφαλς ταν τά προβλήματα το τυφλο τς Ιεριχος. Δέν ταν μόνο τύφλωσή του, λλά ξαιτίας ατς καί μεγάλη φτώχεια του πού τόν κανε νά προσαιτῇ᾽ στίς κρες τν δρόμων, πως καί καταφρόνια τν συμπατριωτν του, ο ποοι δέν νέχονταν νά τούς νοχλε μέ τίς κραυγές του. Τό ατημά του μως, ταν κατορθώνει νά τραβήξει τήν προσοχή το Κυρίου, δέν ταν νά το δώσει χρήματα – ζητιάνος ταν – οτε νά τόν τραβήξει πό τήν φάνεια. Ζητ ατό πού ταν τό κεντρικό του πρόβλημα, τό πιό οσιαστικό: νά ξαναβρε τό φς του. Στήν ρώτηση το Κυρίου τί σοι θέλεις να ποιήσω; τό μόνο πού λέει εναι Κύριε, να ναβλέψω.

Νά πικεντρώνουμε στό πραγματικό καί πρώτιστο πρόβλημά μας: τήν τύφλωσή μας, νά τό παραδειγματικό στοιχεο γιά μς το τυφλο. Από πνευματικς πόψεως μως ο νθρωποι, καί μιλμε γιά τούς θεωρουμένους πιστούς στόν Χριστό, δέν φαίνεται νά πικεντρώνουμε στήν τύφλωση πού χουμε. Στό ρώτημα ν θεωρομε ς κεντρικό πρόβλημά μας τήν ποια τύφλωσή μας πάντηση δέν εναι ατονόητα θετική. Κι ατό γιατί δέν νιώθουμε τυφλοί. Η βεβαιότητά μας τι βλέπουμε, τι ρασή μας λειτουργε καλά καί ποτελεσματικά εναι παραπάνω πό δεδομένη. Εναι μως τσι τά πράγματα;

- Δέν ποδεικνυόμαστε πολλές φορές πιστοι στήν καλύτερη περίπτωση λιγόπιστοι, ταν ζομε στόν κόσμο τοτο νθυμούμενοι τόν Θεό περιστασιακά - σως τό πρωΐ καί τό βράδυ σέ κάποιες προσευχές μας - συνεπς θέτοντάς Τον στό περιθώριο καί χι στό κέντρο τς ζως μας;




- Δέν ποδεικνυόμαστε πιστοι λιγόπιστοι, ταν σχέση μέ τόν συνάνθρωπό μας παίρνει τή μορφή τς πίθεσης τς μυνας πέναντί του, συνεπς τς χθρότητας, γιατί βλέπουμε τι δέν ξυπηρετονται πό ατόν τά συμφέροντά μας, πολλ μλλον γιατί νομίζουμε τι δικούμαστε πό ατόν;

- Δέν ποδεικνυόμαστε πιστοι λιγόπιστοι, ταν στίς φωνές τς διας τς καρδις μας, πού διψάει γιά ερήνη καί γαλήνη, μες κωφεύουμε καί μεταθέτουμε διαρκς τίς ποιες παντήσεις μας, γιατί δέν προλαβαίνουμε πό τό πλθος τν σχολιν μας;

Δέν εναι μως πιστία λιγοπιστία κατεξοχήν τύφλωση το νο, φο πίστη θεωρεται ς ραση τς ψυχς; Πίστις στίν λπιζομένων πόστασις, πραγμάτων λεγχος ο βλεπομένων μς λέει θεόπνευστα πόστολος Παλος. Διά πίστεως περιπατομεν λέει κάπου λλο. Καί κλονίζεται βεβαίως πίστη ς ραση τς ψυχς καί μειώνεται καί χάνεται μέ ποτέλεσμα νά μή βλέπει νθρωπος, ταν κριβς κατά τά παραπάνω διαγράφει τόν Θεό πό τή ζωή του γιατί δέν Τόν θέτει κέντρο τς παρξής του, διαγράφει τόν συνάνθρωπό του γιατί δέν τόν γαπ, διαγράφει τήν δια τή συνείδησή του γιατί τήν περιφρονε καί δέν θέλει νά τήν κούει.

2. Θεραπεία μως καί ῾ἀνάβλεψις δέν εναι μόνον διαπίστωση τς πνευματικς τύφλωσης: τς πιστίας καί τς λιγοπιστίας. Ατό εναι ρχή. Οπως ποδεικνύει καί πάλι τυφλός χρειάζεται ν πίστει ληθιν καί γνησί ταπεινώσει στροφή πρός τόν Χριστό. Οπως κενος στρεψε τό νοερό βλέμμα του στόν Κύριο – μολονότι δέν μποροσε νά Τόν ναγνωρίσει ς Θεό, γι ατό καί τόν χαρακτήρισε Υόν Δαυΐδ- κι ρχισε νά Τόν καλε γιά νά τόν λεήσει πιστεύοντας τι Ατός εναι λύση το προβλήματός του, τσι πολύ περισσότερο χριστιανός, ποος ννοεται τι δέχεται τόν Χριστό χι μόνο ς νθρωπο λλά καί ς Θεό: παιτεται νά πιστέψει πραγματικά τι Χριστός ς Θεός εναι τό φς το κόσμου καί ῾ὁ λιος τς δικαιοσύνης, Οποος μέ τό λεός Του μπορε νά ρίξει φς στή σκοτεινιά καί τήν τύφλωση τς ψυχς του. Δέν εναι τυχαο τι πιό γνωστή, δυνατή καί εθύβολη πρός σωτηρία το νθρώπου προσευχή τς Εκκλησίας εναι τό Κύριε λέησον. Η προσευχή ατή παναλαμβάνεται διάκοπα σέ κάθε κολουθία της καί ατή συνιστ καί στήν πιό νεπτυγμένη μορφή της: τό Κύριε Ιησο Χριστέ, λέησόν με, τήν προσευχή λων τν γίων καί τν γωνιζομένων γιά γιασμό τους χριστιανν.

Καί πέραν τούτων: παιτεται γιά τό νοιγμα τν πνευματικν μας φθαλμν καί τήν ερεση το φωτός, πιμονή καί νδρεία κείνη τς ψυχς, ποία θά κάνει τόν νθρωπο νά περβαίνει λες τίς δυσχέρειες καί τά μπόδια πού θά βρίσκει στόν δρόμο του. Καί πάλι τυφλός γίνεται τό παράδειγμα: Κραύγαζε στόν Κύριο νά τόν λεήσει, πικέντρωνε στό πρόβλημά του, λλά κώφευε στίς ῾ἐπιθέσεις τν λλων πού τόν πίεζαν νά μή κραυγάζει στόν Κύριο. Καί πιμονή του ατή καί νδρεία του πιβραβεύτηκαν: πέβλεψε Κύριος καί τόν θεράπευσε. Στή στροφή μας πρός τόν Κύριο, πολύ περισσότερο στίς νοερές κραυγές μας πρός Ατόν πρός κζήτηση το λέους Του θά συναντήσουμε πειρασμούς καί μπόδια: καί πό τά δικά μας πάθη - διος Κύριος πεκάλυψε τι σωτερική καθαρσία μας λόγω τν παθν μας εναι κενο πού μς μποδίζει πρωτίστως γιά νά Τόν δομε: μακάριοι ο καθαροί τ καρδί τι ατοί τόν Θεόν ψονται επε – καί πό τόν πεσμένο στήν μαρτία κόσμο μας καί πό τόν διο τόν Πονηρό. Οπως τό λέει καί πόστολος: ῾῾Η πάλη μν οκ στιν πρός αμα καί σάρκα, λλά πρός πρός τά πνευματικά τς πονηρίας, πρός τόν κοσμοκράτορα το αἰῶνος τούτου.

3. Ωστε: νθρωπος ναβλέπει, βρίσκει τό φς του, πού σημαίνει μετέχει στόν διο τόν Θεό γευόμενος δη πό τόν κόσμο τοτο τή σωτηρία του, ταν ναγνωρίζει τήν πνευματική του φτώχεια, ταν στρέφεται πρός τόν Χριστό ς τόν Σωτήρα του, ταν μέ νδρεία ψυχς καί πιμονή ντιμετωπίζει τούς διαφόρους πειρασμούς καί τά μπόδια. Πς μως πάρχει πιβεβαίωση γιά λα ατά; Πς δηλαδή ποδεικνύεται ῾ἀντικειμενικά τι Χριστός γγιξε τά νοερά μάτια καί ρθή πίστη το νθρώπου φερε τήν νάβλεψή του; Καί πάλι θεραπευθείς τυφλός γίνεται τύπος:

 Μέ νοικτούς φθαλμούς πιά λόγω τς πέμβασης το Κυρίου Τόν κολουθε δοξολογώντας τόν Θεό μαζί μέ τόν πόλοιπο λαό. Καί παραχρμα νέβλεψε, καί κολούθει ατ δοξάζων τόν Θεόν. Καί πς λαός δών δωκεν ανον τ Θεῷ᾽. Κι ατό θά πε: κι μες πιβεβαιώνουμε τή θεραπεία μας καί τό νοιγμα τν πνευματικν φθαλμν μας ταν ζωή μας συνιστ πιά μία κολουθία το Κυρίου σύν πσι τος γίοις, δηλαδή στήν Εκκλησία Του. Στόν βαθμό πού ζωή μας κινεται δοξολογικά καί τό δόξα Σοι Θεός δέν λείπει πό τά χείλη μας, στόν βαθμό πού θυσιαστική γάπη μας πρός τόν συνάνθρωπο - ,τι ποτελε πυρήνα τς κολουθίας τν χνν το Κυρίου – γίνεται τροχιά τς ζως μας, στόν βαθμό πού δέν ατονομούμαστε, λλά νιώθουμε μέλη το σώματος το Χριστο, τότε ναί! μπορομε νά νιώθουμε τι βρισκόμαστε μέσα στή χάρη το Θεο καί τά μάτια μας βλέπουν τίς θαυμαστές νέργειές Του σέ λον τόν κόσμο.

γ. Ο μέγας Πατήρ γιος Γρηγόριος Παλαμς συνήθιζε νά κραυγάζει: Φώτισόν μου τό σκότος, Κύριε. Πρόκειται γιά παραλλαγή τς κραυγς το τυφλο το Εαγγελίου. Δέν πάρχει περίπτωση νά εναι κανείς χριστιανός χωρίς τήν παρόμοια κραυγή, χωρίς τήν κραυγή τς Εκκλησίας Κύριε λέησον. Εναι μόνη προϋπόθεση μέ τά δεδομένα πού επαμε πού Κύριος μς κούει καί μς θεραπεύει. Διότι πς ς ν πικαλέσηται τό νομα Κυρίου σωθήσεται.